SOCHA Z MONTÁŽNÍ PĚNY
Autor:
Martin Tlustý (www.mjt.wz.cz/kontaktcz.htm,
www.mjt.wz.cz/cvcz.htm)
Datum
odevzdání práce: 15. 4. 2009
Obsah
práce:
1 Název práce
1.1 Popis aktivity
1.2 Cíl aktivity
2 Cílová skupina
3 Místo konání
4 Materiálně-technické zabezpečení akce
5 Vlastní průběh akce
5.1 Příprava pomůcek
5.2 Očekávaný přínos
5.3 Začátek aktivity
5.4 První část aktivity
5.5 Druhá část aktivity
5.6
Shrnutí
6
Závěr
1 Socha – model aerodynamicky ideálního auta
z montážní pěny a současně názorná výuka
(aneb ---- můj názor,
jak mohla být Škoda 120 aerodynamicky lépe udělána již v době její výroby)
► práce s novým vynikajícím sochařským
materiálem;
► základů aerodynamiky;
► základů ekologie.
1.1 V současné době se pro sochy používají
tyto tradiční materiály:
» hlína
» modelína
» modurit
» polystyrén
Můj objev pro sochaření, montážní pěna, má úžasné vlastnosti, které spojují
výhody předchozích:
» je lehká jako polystyren, ale pevnější;
» zpracovává se podobně snadno jako polystyrén, ale nepotřebuje zařízení
s horkým drátem, protože se dá řezat (nožem, pilkou) a brousit (rašplí,
pilníkem, smirkovým papírem, ale třeba i sešroubovanou sadou pilek na železo)
aniž by se drolila;
» je jí možno nejen ubírat, ale i přidávat;
» přestože je lehká jako polystyren, je mnohem pevnější na tlak, tah i zlom a
odolnější proti drolení (musí udržet těžké stavební konstrukční prvky);
» oproti polystyrenu se dá snadněji natírat jakoukoli nátěrovou hmotou;
» oproti hlíně a moduritu nepotřebuje vypalování ani jinou tepelnou úpravu;
» oproti hlíně není třeba o sochu v průběhu práce nijak pečovat (hlína se
musí zvlhčovat a balit, aby nevyschla do další fáze práce), ale lze kdykoli
rovnou pokračovat;
» jde nejen řezat jako polystyren, ale (dokud je měkká) tvarovat jako hlína.
Tento názorný způsob výuky podporuje
chuť do tvořivosti – dítě vidí, jak je snadné vytvořit vlastní sochu. Při její
tvorbě lze názorně demonstrovat estetické i přírodní zákonitosti.
1.2 Cílem této metody je tedy obecně
stimulace rozvoje zrakového vnímání, verbálního myšlení, záměrné pozornosti,
komunikativních dovedností, konkrétně rozvoj tvořivosti, estetiky, názorné
materializace přírodních zákonů a zákonitostí.
2 Pro výuku metodou sochaření jsem si
vybral
► model ideálně aerodynamického auta v měřítku 1:1, konkrétně
optimalizaci tvaru Škody 120;
► všech 7 tehdejších klientů studentského oddělení našeho „Zařízení pro
děti – cizince“,
konkrétně 2 Nepálce (Santoshe a Nagendru), 3 africké černochy (Kena,
Remiho a Julese), 1 Afgánce
(Esmatulaha) a 1 Číňana (Huie).
Všichni v té době navštěvovali střední školu, Ken obchodní vyšší školu a Remi dokonce Elektrotechnickou fakultu ČVUT.
3 Aktivita se konala na parkovišti přímo
před vchodem do internátu, kde byli všichni ubytovaní. Trvala celý školní rok
2007/2008.
4 Jako učební pomůcku jsem použil 30 let
starou Škodu 120 s téměř nulovou hodnotou, na kterou se nanášela vrstva
montážní pěny, která se pak ořezávala do nového tvaru a nakonec natírala.
5 Vlastní průběh akce
5.1 Nejprve jsem si připravil materiál a
teoretické podklady:
► staré auto;
► montážní pěnu;
► nástroje na řezání pěny;
► barvu;
a
► učebnice a studie o
aerodynamice;
► fotky aut podařených i
nepodařených z hlediska aerodynamiky.
5.2 Jelikož z časového hlediska je výuka
rozvržena dlouhodobě (na 1 rok), je možno podávat výuku tak pomalu, že ji
studenti mohou v klidu vstřebat a zažít, aniž by byli příliš zatěžováni
pro výuku ve školních předmětech.
5.3 Výuka probíhala přirozeně a nenásilně
kdykoli studenti šli kolem „naší sochy“, většinou když se vraceli ze školy a
bylo přitom hezky na práci venku. Kdykoli měli chuť, účastnili se procesu
tvorby i diskutovali o principech, kterým má vyhovět.
5.4 Učili se tak metodě práce s tímto
materiálem.
5.5 Současně získávali vědomosti o
aerodynamice během diskuzí o
důvodech jednotlivých změn.
5.6 Tento druh výuky měl za následek změnu
v aktivnějším přístupu k tvorbě, změnu myšlení v přístupu
k abstraktním vědám a vzorcům, které se stávaly konkrétními a reálnými.
6
Metoda
učení na modelu, na kterém se tvůrčí a zábavnou formou materializují teoretické
vzorce je velice užitečná. Zrakový vjem konkrétního díla zůstává v paměti
na hodně dlouho, ne-li napořád. Tím si dokáže snadno osvojit složité
zákonitosti i student, který by se nad teoretickým textem nedokázal dostatečně
soustředit.
Seznam použité literatury:
Martin Tlustý: ROPA - o možnostech, které jsou k dispozici pro
omezení spotřeby paliva u aut. [online],
dostupné na www http://www.mjt.wz.cz/ropacz.htm
Martin Tlustý: Srovnání
součinitelů aerodynamického odporu u aut.
[online], dostupné
na www http://www.mjt.wz.cz/htm/CarAerodCz.htm
Obrazová příloha:
Socha – nárazník pro Škodu 120:
Druhá verze:
--- vede vzduch z nejnižší roviny
přednostně do stran,
kam je to „blíž“, než přes celou
střechu
První
verze:
--- vedla veškerý vzduch nahoru
--- předpokládala další kryty před reflektory a masku chladiče
--- nebrala ohled na prodloužení délky vozu
(A): (B):
(A): Tatra T77, 105 kusů od 5.3.1934-5
(T77a 150 kusů 1935-7); "První opravdu aerodynamický automobil na světě, vyvíjený v aer. tunelu, který předběhl svou dobu o 70
let"; konstruktér Hans Ledwinka a maďarský fyzik
Paul Jarray; T97 od 1937 s Cx=0,259.
(B): Škoda Octavia
i Superb r. 2005 mají nejhorší Cx
ze všech aut uvedených v tabulce
http://www.mjt.wz.cz/htm/CarAerodCz.htm,
včetně o 70 let staršího Tatraplánu (starší škodovky byly ještě horší: Fabia 2000 = 0,33, Felicia =
0,34-5, Favorit 1987 = 0.36, Garde = 0,40, Š120 = 0,42)